Byla A-146-1170-10
1Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo teiseju kolegija, susidedanti i teiseju Audriaus Bakavecko, Laimes Baltrunaites (praneeja) ir Aruno Sutkeviciaus (kolegijos pirmininkas), sekretoriaujant Lilijai Andrijauskaitei, dalyvaujant pareikejo atstovei Daliai Kindurytei, atsakovo atstovui Vidui Vanagui, vieame teismo posedyje apeliacine tvarka inagrinejo administracine byla pagal atsakovo Vilniaus apskrities virininko administracijos (teisiu ir pareigu peremejas Nacionaline žemes tarnyba prie Lietuvos Respublikos žemes ukio ministerijos) ir treciojo suinteresuoto asmens J. A. D. apeliacinius skundus del Vilniaus apygardos administracinio teismo 2009 m. rugsejo 21 d. sprendimo administracineje byloje pagal pareikejo Vilniaus apygardos vyriausiojo prokuroro, ginancio vieaji interesa, pareikima atsakovui Vilniaus apskrities virininko administracijai (teisiu ir pareigu peremejas Nacionaline žemes tarnyba prie Lietuvos Respublikos žemes ukio ministerijos), tretiesiems suinteresuotiems asmenims Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai ir J. A. D. del sprendimo dalies panaikinimo.
2Teiseju kolegija n u s t a t e :
3I.
4Pareikejas Vilniaus apygardos vyriausiasis prokuroras (toliau – ir pareikejas) pareikimu (I t., b. l. 2-5), kreipesi i Vilniaus apygardos administracini teisma ir prae panaikinti Vilniaus apskrities virininko 2006 m. vasario 7 d. sprendimo Nr. 2.5-41-21792 „Del nuosavybes teisiu i žeme (mika) kaimo vietoveje atkurimo pilieciui J. A. D.“ (toliau – ir Sprendimas Nr. 2.5-41-21792) (I t., b. l. 19) dali del perdavimo neatlygintinai pastarojo nuosavyben 0,74 ha valstybines reikmes miko ploto, patenkancio i 6,6089 ha ploto žemes sklypa Vilniaus apskrityje, Vilniaus rajone, Avižieniu seniunijoje, ( - ) kaime (kadastrinis Nr. ( - )) (toliau – ir Sklypas K/Nr. ( - )).
5Pareikejas paaikino, kad skundžiamu Vilniaus apskrities virininko Sprendimu J. A. D. buvo atkurtos nuosavybes teises i jam tenkanti buvusiu savininku J., A. ir O. D., B., M., K. ir A. A. iki nacionalizacijos nuosavybes teisemis valdyta nekilnojamaji turta – 12,44 ha žemes, esancios ( - ) ir ( - ) kaimuose, Anykciu rajone, Utenos apskrityje. Nuosavybes teises J. A. D. atkurtos vietoj turetos 12,44 ha žemes perduodant neatlygintinai nuosavyben lygiaverti bendra 6,6089 ha žemes sklypa žemes ukio paskirciai, i bendro 0,1824 ha žemes sklypo 0,1350 ha žemes sklypa kitai paskirciai, esancius ( - ) kaime, Avižieniu seniunijoje,Vilniaus rajone, Vilniaus apskrityje.
6Pažymejo, jog Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Valstybines mikotvarkos tarnybos (toliau – ir Valstybine mikotvarkos tarnyba) 2009 m. gegužes 7 d. pažymoje Nr. 17975 nurodyta, kad Sklype yra 0,74 ha valstybines reikmes miko plotas. Tai patvirtina Valstybines mikotvarkos tarnybos pateiktas valstybines reikmes miku plotu schemos fragmentas. Atkreipe demesi, kad Valstybines reikmes miku plotams mineta Sklypo dalis buvo priskirta Lietuvos Respublikos Vyriausybes 2004 m. lapkricio 3 d. nutarimu Nr. 1370 „Del Lietuvos Respublikos Vyriausybes 1997 m. spalio 23 d. nutarimo Nr. 1154 „Del valstybines reikmes miku plotu patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (toliau – ir Nutarimas Nr. 1370) patvirtinus valstybines reikmes miku plotus pagal Žemes ir miku ukio ministerijos parengtas schemas, kuriose buvo pažymeti konkretus miku plotai, todel, pareikejo manymu, Sprendimo dalis, kuria neatlygintinai J. A. D. nuosavyben perduoto 0,74 ha valstybines reikmes miko ploto, priimta pažeidžiant imperatyvias istatymu nuostatas ir del to turetu buti panaikinta.
7Pažymejo, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 47 straipsni valstybines reikmes mikai iimtines nuosavybes teise priklauso Lietuvos Respublikai. Tokia pati nuostata itvirtinta ir Miku istatymo 4 straipsnio 4 dalyje. Žemes istatymo 6 straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatytas draudimas isigyti privacion nuosavyben žemes, priklausancios Lietuvos Respublikai iimtine nuosavybes teise. Vadovaujantis Pilieciu nuosavybes teisiu i ilikusi nekilnojamaji turta atkurimo istatymo (toliau – ir Atkurimo istatymas) 4 ir 6 straipsniu nuostatomis, turtas, priklausantis Lietuvos Respublikai iimtine nuosavybes teise yra priskirtas valstybes iperkamam ir negali buti perduodamas neatlygintinai pilieciu nuosavyben kaip lygiavertis vietoj tureto turto.
8Pareikejas vadovavosi Prokuraturos istatymo 19 straipsnyje itvirtinta prokuroro pareiga ginti vieaji interesa nustacius asmens, visuomenes valstybes teisiu ir teisetu interesu pažeidima pagal asmens, valstybes ar savivaldybiu institucijos arba istaigos praneima, pasiulyma, pareikima, skunda arba savo iniciatyva, taip pat ir tais atvejais, kai kitu instituciju pareigunai, tarnautojai ar jiems prilyginti asmenys, privalantys ginti i interesa, nesieme priemoniu pažeidimams paalinti. Prokuroras, turintis pagrinda manyti, kad pažeisti teises aktu reikalavimai, turi teise istatymu nustatyta tvarka kreiptis i teisma su iekiniu, pareikimu, kad butu apgintas vieasis interesas. Lietuvos Respublikos istatymuose vieojo intereso savoka neapibrežta, ji yra vertinamojo pobudžio, taciau pagal teismu praktika darytina ivada, kad imperatyviu teises normu pažeidimas nuosavybes teisiu i nekilnojamaji turta atkurimo srityje turi esmines reikmes valstybes ir visuomenes teisems ir teisetiems interesams, todel vertintinas kaip vieasis interesas. Seimo 2003 m. liepos 4 d. nutarimu „Del problemu, susijusiu su nuosavybes teisiu i žeme, mika ir vandens telkinius atkurimu, sprendimo“ prokurorai ipareigoti ginti vieuosius interesus ir imtis priemoniu, kad neteiseti sprendimai del nuosavybes teisiu atkurimo butu panaikinti.
9Pareikejas pažymejo, kad mikai yra ypatingi nuosavybes teises objektai, nes miku tinkamas naudojimas ir apsauga yra žmogaus egzistavimo, žmogaus ir visuomenes ilikimo bei raidos salyga, tautos geroves pagrindas. Pagal Konstitucija naturali gamtine aplinka, gyvunija ir augalija, atskiri gamtos objektai, taip pat ypac vertingos vietoves yra visuotine reikme turincios nacionalines vertybes; ju apsauga bei gamtos itekliu racionalaus naudojimo ir gausinimo užtikrinimas – tai vieasis interesas, kuri garantuoti yra valstybes konstitucine priederme (Konstitucinio Teismo 2005 m. gegužes 13 d., 2006 m. kovo 14 d. nutarimai).
10Vadovaudamasis Administraciniu bylu teisenos istatymo (toliau – ir ABTI) 33 straipsniu ir Prokuraturos istatymo 19 straipsniu, pareikejas teige, kad pareikimas teismui pateiktas nepraleidus istatymu nustatyto termino. Pareikimas buvo parengtas 2009 m. balandžio 14 d. Vilniaus apygardos prokuraturoje gavus Valstybines imones Vilniaus miku uredijos (toliau – ir Vilniaus miku uredija) rata su informacija apie galimus pažeidimus atkuriant nuosavybes teises ir suteikiant neatlygintinai nuosavyben du žemes sklypus Vilniaus rajone, kuriuose yra valstybines reikmes mikai. Rinkdama medžiaga del ios informacijos patikrinimo prokuratura kreipesi i Valstybes imone Registru centra (toliau – ir VI Registru centras), Vilniaus apskrities virininko administracija, pavede Valstybinei mikotvarkos tarnybai atlikti patikrinima. Nekilnojamojo turto registro iraus bei dokumentus, kuriu pagrindu atkurtos bei iregistruotos nuosavybes teises, i VI Registru centro bei Vilniaus apskrities virininko administracijos gavo 2009 m. balandžio 27 d., i Valstybines mikotvarkos tarnybos – 2009 m. gegužes 12 d. Atsižvelgiant i ias aplinkybes, vieno menesio terminas pareikimui paduoti skaiciuotinas nuo 2009 m. gegužes 12 d.
11Atsakovas Vilniaus apskrities virininko administracija su pareikejo pareikimu nesutiko ir prae ji atmesti kaip nepagrista.
12Atsiliepime i pareikima (II t., b. l. 1-3) remesi Atkurimo istatymo 4 straipsnio 4 dalies nuostatomis, jog žeme gražinama natura nedelsiant. Toje Lietuvos valstybes teritorijos dalyje, kur buvo likusi režiu sistema, žeme gražinama bei kompensuojama natura pagal sudarytus žemes reformos žemetvarkos projektus. Tokiu pat budu perduodamas neatlygintinai nuosavyben lygiavertis savininko turetajam žemes sklypas. Pažymejo, kad žemes reformos žemetvarkos projektas (toliau – ir ŽRŽ projektas) pagal planuojamos teritorijos dydi ir sprendiniu konkretizavimo lygi yra vietoves lygmens specialiojo teritoriju planavimo dokumentas. ŽRŽ projekto rengimo ir igyvendinimo procesas susideda i atitinkamu etapu (stadiju). Pretendentas J. A. D. pagal Žemes reformos istatyme nustatyta asmenu, isigyjanciu žeme, mika ir vandens telkinius, eile priskirtas 8 eilikumo grupei. Ginco žemes sklypas jam buvo suprojektuotas taip, kaip nustatyta Žemes reformos istatymo 19 straipsnio 5 dalyje ir 20 straipsnyje, patvirtintas Vilniaus apskrities virininko 2000 m. rugsejo 25 d. isakymu Nr. 3271-41 „Del žemes reformos žemetvarkos projekto patvirtinimo Avižieniu kadastro vietoveje Vilniaus rajone“ (toliau - ir Avižieniu KVŽRŽ projektas), pagal kuri Vilniaus apskrities virininkas prieme gincijama Sprendima Nr. 2.5-41-21792. Atsakovas akcentavo, jog pareikejas negincija žemes sklypo suformavimo dokumentu, todel, atsakovo vertinimu, neirodžius, kad gincijamas sprendimas priimtas neteisetu administraciniu aktu pagrindu, nera teisinio pagrindo ji naikinti.
13Pažymejo, jog skundžiamas Sprendimas buvo priimtas vadovaujantis Žemes reformos žemetvarkos projektu rengimo ir igyvendinimo tvarkos aprau, patvirtintu Vyriausybes 1998 m. balandžio 1 d. nutarimu Nr. 385 „Del žemes reformos vykdymo kaimo vietoveje“, t. y. ŽRŽ projektas buvo derintas su kitomis atsakingomis institucijomis, kurios savo pastabu nepateike. Sprendimas Nr. 2.5-41-21792 del nuosavybes teisiu atkurimo priimtas pagal Avižieniu KVŽRŽ projekta, patvirtinta Vilniaus apskrities virininko 2000 m. rugsejo 25 d. isakymu Nr. 3271-41 dar iki Nutarimo Nr. 1370 isigaliojimo
14Treciasis suinteresuotasis asmuo Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija su pareikejo pareikimu sutiko.
15Atsiliepime i prayma (I t., b. l. 106-107) nurode, kad pagal Valstybines mikotvarkos tarnybos 2009 m. gegužes 7 d. ratu Nr. 522 pateiktus duomenis Lietuvos Respublikos miku valstybes kadastre (toliau – ir Miku valstybes kadastras) yra iregistruoti Vilniaus miku uredijos Paežerio girininkijos 77 kvartalo taksacinis miko sklypas Nr. 17 ir 79 kvartalo taksacinis miko sklypas Nr. 6a, kurie Vyriausybes Nutarimu Nr. 1370 priskirti valstybines reikmes mikams ir dalis ju patenka i ginco Sklypa K/Nr. ( - ). Pažymejo, jog Valstybines mikotvarkos tarnybos 2009 m. gegužes 7 d. pažyma Nr. 17975, Miku valstybes kadastro 2009 m. gegužes 7 d. valstybines reikmes miku plotu schemos fragmentas Nr. P0905-0005 ir Valstybines mikotvarkos tarnybos 2009 m. gegužes 4 d. Miku valstybes kadastro duomenu patikrinimo aktas Nr. 366 patvirtina, kad i Sklypa K/Nr. ( - ) patenka 0,74 ha valstybines reikmes miku ploto. Atkreipe demesi i tai, kad ginco žemes sklypas buvo perleistas privacion nuosavyben po Nutarimo Nr. 1370 priemimo, kuriuo mineta teritorija buvo priskirta valstybines reikmes miku plotams. Pažymejo, kad Aplinkos ministerijos 2004 m. gruodžio 8 d. ratu Nr. (12-2)-D8-9473 Vilniaus apskrities virininko administracijai pateike Nutarimu Nr. 1370 patvirtintas valstybines reikmes miku schemas. Sutiko su pareikejo argumentais, kad Sprendimas Nr. 2.5-41-21792 skundžiamoje dalyje priimtas pažeidžiant pareikime teismui nurodytas imperatyvias istatymu normas.
16Treciasis suinteresuotasis asmuo J. A. D. su pareikejo pareikimu nesutiko ir prae ji atmesti kaip nepagrista.
17Atsiliepime i prayma (I t., b. l. 94) nurode, jo turimas mikas priklause kolukio mikams, buvo atliktas ju ir valstybiniu miku atribojimas. Sklypas K/Nr. ( - ) jam buvo suprojektuotas ŽRŽ projektu, kuris buvo suderintas su Vilniaus miku uredija, ir patvirtintas dar 2000 m. Vilniaus miku uredijos 2009 m. balandžio 14 d. ratas Nr. I-659 prietarauja patvirtintam ŽRŽ projektui. Be to, is ratas parengtas veliau negu priimtas Vyriausybes Nutarimas Nr. 1370. Tai, pasak pareikejo, patvirtina, kad atitinkamos valstybes institucijos nesugeba tinkamai parengti dokumentu.
18II.
19Vilniaus apygardos administracinis teismas 2009 m. rugsejo 21 d. sprendimu pareikejo Vilniaus apygardos vyriausiojo prokuroro prayma patenkino. Teismas panaikino Vilniaus apskrities virininko 2006 m. vasario 7 d. sprendimo Nr. 2.5-41-21792 dali del perdavimo J. A. D. neatlygintinai nuosavyben 0,74 ha valstybines reikmes miko ploto, patenkancio i 6,6089 ha ploto žemes sklypa, kadastrinis Nr. ( - ), esanti Vilniaus apskrityje, Vilniaus rajone, Avižieniu seniunijoje, ( - ) kaime.
20Teismas inagrinejo bylai aktualu teisini reguliavima ir byloje remesi iu teises aktu nuostatomis:
211. Lietuvos Respublikos miku istatymo 4 straipsnio 4 dalimi, kurioje nustatyta, kad Lietuvos Respublikai iimtine nuosavybes teise priklauso valstybines reikmes mikai. is istatymas apibrežia, kad valstybines reikmes mikai - tai: 1) mikai, esantys valstybiniuose rezervatuose, valstybiniu parku rezervatuose ir rezervatinese apyrubese, Kuriu nerijos nacionaliniame parke; 2) miestu mikai; 3) valstybiniai miko medelynai ir seklines plantacijos; 4) miku mokslinio tyrimo ir mokymo bei selekcines seklininkystes objektu mikai, kuriu plotus ir ribas tvirtina Vyriausybe; 5) valstybiniai mikai 7 km plocio juostoje nuo Baltijos juros ir Kuriu mariu, i kuriuos neatkurta nuosavybes teise pagal Pilieciu nuosavybes teisiu i ilikusi nekilnojamaji turta atkurimo istatyma; 6) kiti mikai, Vyriausybes sprendimu priskirti valstybines reikmes mikams.
222. Lietuvos Respublikos žemes istatymo 6 straipsnio 1 dalimi, kurioje nustatyta, jog Lietuvos valstybei iimtine nuosavybes teise priklauso žeme, istatymu ir Vyriausybes nustatyta tvarka priskirta valstybines reikmes mikams ir parkams.
233. Pilieciu nuosavybes teisiu i ilikusi nekilnojamaji turta atkurimo istatymo 4 straipsnio 2 dalimi, kurioje nustatyta, kad žeme gražinama natura turetoje vietoje pilieciui arba pilieciams bendrosios nuosavybes teise, iskyrus žeme, pagal io istatymo 12 straipsni priskirta valstybes iperkamai žemei. Pagal Atkurimo istatymo 6 straipsnio 2 dali mikas arba vandens telkinys gražinamas natura turetoje vietoje pilieciui arba pilieciams bendrosios nuosavybes teise, iskyrus mika ir vandens telkinius, pagal io istatymo 13 straipsni priskirtus valstybes iperkamiems, taip pat buvusio miko ir vandens telkiniu plotus, kuriu io straipsnio 7 dalyje nustatytu atveju susigražinti turetoje vietoje pilieciai nepageidauja. Pagal Atkurimo istatymo 13 straipsni mikai ir vandens telkiniai i io istatymo 2 straipsnyje nurodytu pilieciu iperkami valstybes ir už juos valstybe atlygina pagal io istatymo 16 straipsni, jeigu jie: 1) priskirti valstybines reikmes mikams, valstybines reikmes vidaus vandenims. iu miku ir vandens telkiniu plotus tvirtina Vyriausybe; 2) priskirti valstybiniams rezervatams, valstybiniu parku rezervatams ir rezervatinems apyrubems, Kuriu nerijos nacionaliniam parkui; 3) priskirti miestu mikams, miestu sanitarines apsaugos pirmajai zonai, miko parkams. Ivardytu miku saraus su juose nurodytais miku plotais tvirtina Vyriausybe.
24Teismas nustate bylai aktualias faktines aplinkybes:
251. Lietuvos Respublikos Vyriausybe Nutarimu Nr. 1373 patvirtino valstybines reikmes miku plotus pagal Žemes ir miku ukio ministerijos parengtas schemas, kuriose buvo pažymeti konkretus miku plotai. Apie io Vyriausybes nutarimo priemima Vilniaus apskrities virininko administracija buvo informuota Aplinkos ministerijos 2004 m. gruodžio 8 d. ratu Nr. (12-2)-D8-9473 „Del valstybines reikmes miku plotu“ (I t., b. l. 108), kartu jai buvo pateikti valstybines reikmes miku plotu schemos ir saraai.
262. Skundžiamu Sprendimu Nr. 2.5-41-21792 (I t., b. l. 19) buvo atkurtos J. A. D. nuosavybes teises i jam tenkanti buvusiu savininku J., A. ir O. D., B., M., K. ir A. A. iki nacionalizacijos nuosavybes teisemis valdyta nekilnojamaji turta – 12,44 ha žemes, esancios ( - ) ir ( - ) kaimuose, Anykciu rajone, Utenos apskrityje. Nuosavybes teises J. A. D. atkurtos vietoj turetos 12,44 ha žemes perduodant nuosavyben lygiaverti bendra 6,6089 ha žemes sklypa žemes ukio paskirciai, i bendro 0,1824 ha žemes sklypo 0,1350 ha žemes sklypa kitai paskirciai, esancius ( - ) kaime, Avižieniu seniunijoje, Vilniaus rajone, Vilniaus apskrityje.
273. Remiantis Sprendimu Nr. 2.5-41-21792 Nekilnojamojo turto registre buvo iregistruotas 6,6089 ha ploto žemes ukio paskirties sklypas, kadastrinis Nr. ( - ), unikalus Nr. ( - ), kuriame, kaip matyti i VI Registru centro Nekilnojamojo turto registro centrinio duomenu banko 2009 m. balandžio 22 d. irao (I t., b. l. 15–16), yra 0,7298 ha miko žemes plotas. Valstybines mikotvarkos tarnybos 2009 m. gegužes 7 d. pažymoje Nr. 17975 (I t., b. l. 9) nurodyta, kad 6,6089 ha ploto žemes sklype kadastrinis Nr. ( - )) yra 0,74 ha valstybines reikmes miko, iregistruoto Miku valstybes kadastre. Tai patvirtina ir Valstybines mikotvarkos tarnybos 2009 m. gegužes 7 d. schema Nr. P0905-0005 (I t., b. l. 10) bei itrauka i Miku valstybes kadastro (I t., b. l. 12).
28Teismas pripažino nepagristu atsakovo argumenta, esa neirodžius, jog gincijamas Sprendimas Nr. 2.5-41-21792 priimtas neteisetu administraciniu aktu pagrindu, nera teisinio pagrindo ji naikinti, nes skundžiamas Sprendimas priimtas teisetai, remiantis teisetai parengtu ir Vilniaus apskrities virininko 2000 m. rugsejo 25 d. isakymu Nr. 3271-41 (II t., b. l. 4) patvirtintu Avižieniu KVŽRŽ projektu, kaip nustatyta Atkurimo istatymo 4 straipsnio 4 dalyje. Teismas pažymejo, kad J.A. D. teises i suformuota žemes sklypa atsirado tik priemus Sprendima Nr. 2.5-41-21792. Remdamasis teismu praktika analogiko pobudžio bylose pagal kuria nuosavybes teisiu atkurimas turi buti vykdomas vadovaujantis galiojanciu teises aktu normomis, teismas pažymejo, kad gincijamas Sprendimas Nr. 2.5-41-21792 buvo priimtas galiojant Vyriausybes 2004 m. lapkricio 3 d. nutarimui Nr. 1373 ir pirmiau nurodytoms istatymu nuostatoms. Nustate, kad Aplinkos ministerija 2004 m. gruodžio 8 d. ratu Nr. (12-2)-D8-9473 pateike atsakovui Nutarimu Nr. 1373 patvirtintus valstybines reikmes miku saraus ir schemas, i kuriu matyti, kad J. A. D. gražintame Sklype K/Nr. 4103/0300:884 buvo 0,74 ha valstybines reikmes miko, todel vertino, kad Sprendimo Nr. 2.5-41-21792 priemimo metu atsakovui tai buvo žinoma, nes skundžiamas Sprendimas priimtas 2006 m., o Nutarimas Nr. 1373 – 2004 m.
29Remdamasis idestytais argumentais pirmosios instancijos teismas priejo prie ivados, kad Vilniaus apskrities virininko Sprendimo Nr. 2.5-41-21792 dalis, kuria J. A. D. atkurtos nuosavybes teises i 0,74 ha valstybinio miko plota, prietarauja auktesnes galios teises aktams, nes priimant gincijama sprendima buvo pažeistos Lietuvos Respublikos Konstitucijos 47 straipsnio 1 dalies, Lietuvos Respublikos miku istatymo 4 straipsnio 4 dalies, Lietuvos Respublikos žemes istatymo 6 straipsnio l dalies ir Lietuvos Respublikos pilieciu nuosavybes teisiu i ilikusi nekilnojamaji turta atkurimo istatymo 6 straipsnio ir 13 straipsnio nuostatos.
30III.
31Atsakovas Vilniaus apskrities virininko administracija pateike apeliacini skunda (II t., b. l. 30-32), kuriuo prao panaikinti pirmosios instancijos teismo sprendima ir priimti nauja – pareikejo prayma atmesti. Apeliacini skunda (II t., b. l. 1-3) grindžia tais paciais motyvais, kuriuos buvo nurodžiusi pirmosios instancijos teismui pateiktame atsiliepime i pareikejo skunda (II t., b.l.1-3).
32Apeliacines instancijos teismo posedyje dalyvaves atsakovo (apelianto) teisiu ir pareigu peremejo Nacionalines žemes tarnybos prie Žemes ukio ministerijos (2010 m. birželio 19 d. Lietuvos Respublikos pilieciu nuosavybes teisiu i ilikusi nekilnojamaji turta atkurimo istatymo 1, 4,12,16,17 ir 20 straipsniu pakeitimo istatymo Nr.XI-919 7 straipsnio 4 dalis, Vyriausybes 2010 m. 2010 m. kovo 10 d. nutarimas Nr.248 del apskriciu virininku administraciju likvidavimo) atstovas paaikino, kad jis palaiko apeliaciniame skunde idestytus argumentus ir prao apeliacini skunda patenkinti.
33Treciasis suinteresuotas asmuo J. A. D. pateike apeliacini skunda (II t., b. l. 34-36), kuriuo prao panaikinti pirmosios instancijos teismo sprendima ir priimti nauja – pareikejo prayma atmesti.
34Apeliaciniame pateikia iuos pagrindinius argumentus:
351. Pareikejas nepateike, jokiu objektyviu irodymu, kad jam (treciajam suinteresuotam asmeniui) nuosavybes teise priklausantis žemes sklypas, registruotas kaip vienas turtinis vienetas, yra valstybinio miko dalyje. Vilniaus uredijos pažyma, kaip ir Valstybines mikotvarkos tarnybos ratas yra deklaratyvaus pobudžio, neparemti jokiais irodymais, iais dokumentais negalima remtis kaip pagrindu naikinti Vilniaus apskrities virininko sprendima.
362. Nenugincijus (nepanaikinus) ŽRŽ projekto, kurio pagrindu ir buvo suformuotas minetas sklypas, negali buti naikinamas ir Sprendimas Nr. 2.5-41-21792.
373. Teismas nagrinedamas byla neivertino ir neatsižvelge i jo, kaip pretendento atkurti nuosavybes teises, interesus teisetu lukesciu principo kontekste.
384. Pareikejo praymas Vilniaus apygardos administraciniame teismui pateiktas praleidus vieno menesio senaties termina, todel turejo buti paliktas nenagrinetu. Vilniaus miku uredijos 2009 m. balandžio 14 d. ratas prokuraturoje užregistruotas 2009 m. balandžio 15 d., todel pareikejas termino praymui paduoti eigos pradžia nepagristai skaiciuoja nuo 2009 m. gegužes 12 d.
39Pareikejas Vilniaus apygardos vyriausiasis prokuroras atsiliepimu i atsakovo ir treciojo suinteresuoto asmens apeliacinius skundus (II t., b. l. 41-44) prao iuos skundus atmesti.
40Savo pozicija grindžia iais argumentais:
411. Nesutinka su treciojo suinteresuoto asmens argumentu del irodymu nepakankamumo ioje byloje. Pažymi, jog Valstybines mikotvarkos tarnybos pateikti irodymai yra pagristi Lietuvos Respublikos miku valstybes kadastro duomenimis, jie nera paneigti. Remiasi teismu praktika pagal kuria analogiki Valstybines mikotvarkos tarnybos pateikti duomenys analogikose bylose jau ne karta teismu buvo pripažinti tinkamais ir pagrindiniais irodymais tiek nustatant Nekilnojamojo turto registre bei kadastre iregistruotuose žemes sklypuose esancios miko žemes plota, tiek irodant pati miko buvimo tokiuose sklypuose fakta (žr. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo nutartis Nr. A63-1679/2008, A4-782/2006, A8-762/2006 ir kt.)
422. Nesutinka su treciojo suinteresuoto asmens argumentu, kad nepanaikinus administraciniu aktu, kuriu pagrindu priimtas Sprendimas Nr. 2.5-41-21792, nera pagrindo panaikinti ir i Sprendima. Pažymi, jog teisini pagrinda Sprendimo Nr. 2.5-41-21792 panaikinimui lemia jo prietaravimas imperatyvioms teises normoms, kurios draudžia igyti privacion nuosavyben valstybines reikmes mika. Tuo tarpu apeliantu minimu administraciniu aktu (ŽRŽ projekto) pagrindu buvo tik suformuotas konkretus žemes sklypas, taciau ju pagrindu nuosavybes teise neatsirado. Taip pat akcentuoja, jog vadovaujantis administraciniu teismu praktika, nuosavybes teisiu atkurimas i žeme paprastai turetu vykti pagal atitinkamu sprendimu priemimo metu galiojancius istatymus.
433. Nesutinka su treciojo suinteresuoto asmens argumentu del teisetu lukesciu principo pažeidimo ir nurodo, jog teiseti lukesciai negali atsirasti teises normu pažeidimo pagrindu.
444. Nesutinka, kad pareikimas teismui paduotas praleidus ABTI 33 straipsnyje nustatyta termina, nes is terminas skaiciuotinas ne nuo Valstybines mikotvarkos tarnybos oficialiu dokumentu prokuraturoje gavimo dienos, o nuo tos dienos, kai buvo gauta pakankamai duomenu, leidžianciu daryti ivada, jog minetas individualus administracinis aktas pažeidžia vieaji interesa.
45Treciasis suinteresuotas asmuo Aplinkos ministerija pateike atsiliepima i atsakovo ir treciojo suinteresuoto asmens apeliacinius skundus (II t., b. l. 46-48), kuriame nurodo nesutinkanti su apeliantu argumentais, pakartoja savo atsiliepime i pareikejo skunda pateiktus motyvus ir prao Vilniaus apygardos administracinio teismo 2009 m. rugsejo 21 d. sprendima palikti nepakeista.
46Teiseju kolegija k o n s t a t u o j a:
47IV.
48Apeliaciniai skundai netenkinami.
49Pareikejas, gindamas vieaji interesa (ABTI 56 straipsnio 2 dalis, Prokuraturos istatymo 19 straipsnis), prae teisma panaikinti Vilniaus apskrities virininko 2006 m. vasario 7 d. sprendimo Nr. 2.5-41-21792 del nuosavybes teisiu atkurimo i žeme (mika) kaimo vietoveje J. A. D. dali, kuria jam buvo perduotas neatlygintinai nuosavyben 0,74 ha valstybines reikmes miko plotas, ieinantis i iuo Sprendimu jam perduota neatlygintinai nuosavyben 6,6089 ha bendro ploto žemes sklypa K/Nr. ( - ), esanti ( - ) kaime, Avižieniu seniunijoje, Vilniaus apskrityje. Taigi nagrinejamas gincas kiles tik del tos Sprendimo Nr. 2.5-41-21792 dalies, kuria atkuriant J. A. D. nuosavybes teises i žeme ir perduodant jam neatlygintinai nuosavyben lygiaverti bendro 6,6089 ha ploto žemes sklypa ( - ) kaime, Avižieniu seniunijoje, Vilniaus apskrityje, i ji buvo neteisetai ijungta 0,74 ha valstybines reikmes miko, kuris iimtine nuosavybes teise priklauso Lietuvos valstybei.
50Pareikima del vieojo intereso gynimo pareikejas grinde Lietuvos Respublikos Konstitucijos 47 straipsniu, Miku istatymo 4 straipsnio 4 dalies, Atkurimo istatymo 6 ir 13 straipsnio, Žemes istatymo 6 straipsnio nuostatomis, pagal kurias valstybines reikmes mikai priklauso Lietuvos Respublikai iimtine nuosavybes teise ir jie i pilieciu atkuriant nuosavybes teises yra iperkami valstybes ir už juos valstybei atlyginant istatymu nustatyta tvarka, taip pat Konstitucinio Teismo jurisprudencija, kurioje ne karta pažymeta, kad mikai yra ypatingi nuosavybes teises objektai, nes miku tinkamas naudojimas ir apsauga yra žmogaus egzistavimo, žmogaus ir visuomenes ilikimo bei raidos salyga, tautos geroves pagrindas (Konstitucinio Teismo 2005 m. gegužes 13 d., 2006 m. kovo 14 d. nutarimai).
51Lietuvos Respublikos Konstitucijos 54 straipsnyje itvirtinta, kad valstybe rupinasi naturalios gamtos aplinkos, gyvunijos ir augalijos, atskiru gamtos objektu ir ypac vertingu vietoviu apsauga, prižiuri, kad su saiku butu naudojami, taip pat atkuriami ir gausinami gamtos itekliai. Aukciausios teisines galios nacionalines teises akte - Lietuvos Respublikos Konstitucijoje itvirtinta, kad valstybines reikmes mikai priklauso Lietuvos Respublikai iimtine nuosavybes teise (Konstitucijos 47 straipsnis). Mikai yra vienas i gamtoje funkcionuojanciu tarpusavyje susijusiu aplinkos elementu, vienas i gamtos itekliu, kuriuo savo reikmems (turizmui, sportui, poilsiui, kt.) naudojasi visa visuomene, o ne tik pavieniai asmenys ar bendruomenes, taigi del miku isaugojimo egzistuoja vieasis interesas, kuri nagrinejamoje byloje emesi ginti pareikejas pagal istatymu jam suteikta kompetencija (ABTI 56 straipsnis, Prokuraturos istatymo 19 straipsnis). Todel nagrinejamoje byloje yra pagrindas teigti, jog pareikejas, kuriam istatymu pavesta ginti vieaji interesa, kreipesi i teisma siekdamas apginti pamatine konstitucine vertybe. Neabejotina, kad valstybines reikmes miku apsauga ir disponavimo jais teisetumas yra visos visuomenes interesas.
52Treciojo suinteresuoto asmens J. A. D. apeliacinio skundo argumenta, esa pareikejas praleido pareikimo administraciniam teismui padavimo termina (ABTI 33 straipsnis) ir del to pirmosios instancijos teismas byla turejo nutraukti, teiseju kolegija atmeta kaip nepagrista. ABTI 33 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad jeigu specialus istatymas ne
Nustatė
53kitaip, skundas (praymas) teismui paduodamas per viena menesi nuo skundžiamo akto paskelbimo arba individualaus akto ar praneimo apie veiksma (neveikima) iteikimo suinteresuotai aliai dienos. Specialiuoju prokuraturos veikla reglamentuojanciu istatymu prokurorams yra suteikti igaliojimai ginant vieaji interesa kreiptis i teisma su iekiniu, pareikimu, praymu, jeigu jie turi pagrinda manyti, kad pažeisti teises aktu reikalavimai (Prokuraturos istatymo 19 straipsnis), taciau is istatymas terminu nereglamentuoja. Todel prokurorui kreipiantis del vieojo intereso gynimo i administracini teisma turi buti laikomasi ABTI 33 straipsnio 1 dalyje nustatyto termino. Kiekvienu konkreciu atveju byloje del vieojo intereso gynimo turi buti nustatyta nuo kokios datos turi buti skaiciuojama ABTI 33 straipsnio 1 dalyje nustatyto termino eigos pradžia. Ginantis vieaji interesa prokuroras nera gincijamu administraciniu aktu sukurtu teisiniu santykiu dalyvis. Vieojo administravimo subjekto priimtu administraciniu aktu sukuriamu teisiniu santykiu dalyviai, i vienos puses, yra akta priemes vieojo administravimo subjektas, i kitos puses, atitinkami asmenys, kuriu teisems ir pareigoms is aktas turi itakos. Tiesioginiai administracinio akto adresatai, ar kiti subjektai, kurie kitokiu budu dalyvauja administraciniu aktu sukurtuose teisiniuose santykiuose, apie priimta administracini akta, kaip taisykle, sužino ABTI 33 straipsnio 1 dalyje numatytais budais netrukus po to, kai aktas priimtas, todel turi galimybe nedelsdami apsispresti, ar administracinis aktas pažeidžia ju teises, ar yra pagrindas kreiptis i teisma del savo subjektiniu teisiu gynimo. Tuo tarpu prokuroras informacija apie galima vieojo intereso pažeidima gauna Prokuraturos istatymo 19 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka: pagal asmens, valstybes ar savivaldybiu institucijos arba istaigos praneima, pasiulyma, pareikima, skunda, arba savo iniciatyva, taip pat ir tais atvejais, kai kitu instituciju pareigunai, tarnautojai ar jiems prilyginti asmenys, privalantys ginti i interesa, nesieme priemoniu pažeidimams paalinti. Pirmines informacijos apie vieojo intereso gavimas pats savaime nereikia, kad vieasis interesas yra pažeistas ir yra pagrindas kreiptis i teisma del jo gynimo. Pagal Prokuraturos istatymo 19 straipsnio 1, 2 daliu nuostatas prokurorams suteikti igaliojimai istatymu nustatytais atvejais ir tvarka ginant vieaji interesa kreiptis i teisma, kai jie turi pagrinda manyti, kad yra pažeisti teises aktu reikalavimai, t.y. nustacius, asmens, visuomenes, valstybes teisiu ir teisetu interesu pažeidima. Pažymetina, kad istatymu nustatyta tvarka gaves informacija apie asmens, visuomenes, valstybes teisiu ir teisetu interesu galima pažeidima, prokuroras ne kiekvienu atveju turi pagrinda manyti, kad aktas pažeidžia vieaji interesa ir ar yra pagrindas kreiptis i teisma del vieojo intereso gynimo. Pirmiausia jis per protinga termina turi nustatyti, ar administracinis aktas yra priimtas srityje, susijusioje su vieuoju interesu, ar is aktas pažeidžia vieaji interesa. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje nuosekliai laikomasi pozicijos, kad tuo atveju, kai i administracini teisma kreipiamasi ginant vieaji interesa, termino tokiam praymui paduoti eigos pradžia turi buti skaiciuojama nuo tos dienos, kai pareikejas gavo pakankamai duomenu, kad pažeistas vieasis interesas, ar nuo tada, kai tokie duomenys turejo ir galejo buti surinkti, priklausomai nuo to, kuris momentas atsiranda anksciau (žr. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo nutartis administracinese bylose: 2005 m. rugsejo 28 d. Nr. A7-585/2005, Administraciniu teismu praktika Nr. 8, 205–230 psl.; 2005 m. kovo 3 d. Nr. AS10-67/2005, 2005 m. sausio 20 d. Nr. AS10 - 27/2005, 2007 m. birželio 28 d. byloje Nr. A8 – 660/2007; 2007 m. lapkricio 5 d. Nr. A17-742/2007; 2008 m. liepos 25 d. Nr. A146-335/2008; 2009 m. vasario 12 d. Nr. A882-65/2009 ir kt).
54I bylos medžiagos matyti, kad pirmosios instancijos teismas 2009 m. gegužes 25 d. nutartimi priimdamas 2009 m. gegužes 21 d. gauta Vilniaus apygardos vyriausiojo prokuroro pareikima, nustate, jog ABTI 33 straipsnyje nustatytas skundo (praymo) padavimo terminas nepraleistas. Bylos medžiaga patvirtina, kad Vilniaus apygardos prokuratura informacija apie galimai pažeista vieaji interesa atkuriant nuosavybes teises i du žemes sklypus, tarp ju i Sklypa K/Nr. ( - ), gavo 2009 m. balandžio 15 d. i Vilniaus miku uredijos 2009 m. balandžio 14 d. rato Nr.I-659. I byla pateikti irodymai, kad Vilniaus apygardos prokuratura atliko gautos informacijos (prie Vilniaus miku uredijos rato del abieju sklypu buvo prideta medžiaga i 4 lapu) pagristumo patikrinima. Pavedimas Valstybinei mikotvarkos tarnybai del Miku valstybes kadastro duomenu patikrinimo, taip pat užklausos Vilniaus apskrities virininko administracijai, VI Registru centrui del duomenu pateikimo apie nuosavybes teisiu atkurima ir nuosavybes teisiu iregistravima i Sklypa K/Nr. ( - ) buvo pateikti 2009 m. balandžio 16 d. Tai patvirtina, kad gautos informacijos patikrinimo veiksmu prokuraturoje imtasi jau kita diena po to kai buvo gautas Vilniaus miku uredijos ratas. Spaudai ant dokumentu siuntimo lydraciu patvirtina, kad Vilniaus apygardos prokuratura dokumentus i Vilniaus apskrities virininko administracijos (tarp ju J.A. D. nuosavybes teisiu atkurimo byla) bei VI Registru centro gavo 2009 m. balandžio 27 d., i Valstybines mikotvarkos tarnybos – 2009 m. gegužes 12 d. Tarp gautu dokumentu, be kita ko, yra Vilniaus miku uredijos informacija patvirtinantis Nekilnojamojo turto registro centrinio duomenu banko iraas, jog remiantis Sprendimu Nr. 2.5-41-21792 savininko J. A. D. 6,6089 ha žemes sklype K/Nr. ( - ) yra ir atitinkamas miko plotas. i bylos medžiaga patvirtina, jog pareikejas 2009 m. balandžio 15 d. gautos informacijos apie galima vieojo intereso pažeidima patikrinimo veiksmus atliko per protinga termina, ABTI 33 straipsnyje nustatyta skundo (pareikimo) padavimo termina nuo 2009 m. gegužes 12 d. skaiciavo pagristai, pareikima teismui padave nepraleides ABTI 33 straipsnyje nustatyto termino. Todel pirmosios instancijos teismui nutraukti byla pagal ABTI 101 straipsnio 6 punkta nebuvo pagrindo.
55Nuosavybes teisiu atkurima i kaimo vietoveje esancia žeme reglamentuoja Atkurimo istatymo 4 straipsnis, kuris tiesiogiai nukreipia i io istatymo 12 straipsni, kuris kokia žeme priskirtina valstybes iperkamai žemei. Taciau pažymetina, kad atkuriant nuosavybes teises i kaimo vietoveje esancia žeme, turi buti vadovaujamasi ne tik i Atkurimo istatymo 4 ir 12 straipsniu nuostatomis, o turi buti atsižvelgiama ir i Atkurimo istatymo 6 ir 13 straipsniais nustatyta teisini reguliavima, kuris nuosavybes teisiu atkurimo i mikus salygas.
56Aukciausios teisines galios nacionalines teises akte - Lietuvos Respublikos Konstitucijoje itvirtinta, kad valstybines reikmes mikai priklauso Lietuvos Respublikai iimtine nuosavybes teise (Konstitucijos 47 straipsnis). 2006 m. vasario 7 d. Vilniaus apskrities virininko sprendimo Nr.2.5-41-21792 priemimo metu galiojusios redakcijos Atkurimo istatymo 6 straipsnio 2 ir 4 dalys (2001 m. rugpjucio 3 d. istatymo Nr.IX-489 redakcija) ir 13 straipsnis (2002 m. spalio 29 d. istatymo Nr.IX-1157 redakcija) nustate, kad mikai i io istatymo 2 straipsnyje nurodytu pilieciu iperkami valstybes ir už juos valstybe atlygina pagal io istatymo 16 straipsni, jeigu jie: 1) priskirti valstybines reikmes mikams. iu miku plotus tvirtina Vyriausybe.
57I bylos dokumentu matyti, kad Vilniaus apskrities virininko administracija del nuosavybes teisiu atkurimo i žeme J .A. D. Avižieniu kadastrineje vietoveje, Vilniaus rajone, t.y. pagal treciojo suinteresuoto asmens gyvenamaja vieta (( - ) kaime, Vilniaus rajone), sprende gavusi Utenos apskrities virininko administracijos persiustas ivadas (1998 m. rugsejo 1 d. Nr.200, 1998 m. rugsejo 16 d. Nr.204, 2002 m. rugsejo 9 d. Nr.6550) del žemes, kuri iki nacionalizacijos buvo Utenos apskrities Anykciu rajono ( - ) ir ( - ) kaimuose, perdavimo J. A. D. neatlygintinai nuosavyben. Pagal minetas ivadas J. A. D. gražintina žeme (12,24 ha) priskirtina valstybes iperkamai (užimta asmeninio ukio žeme), o 0,20 ha miko yra gražintinas, taciau ji susigražinti turetoje vietoje pretendentas nepageidavo. Remiantis iomis ivadomis, taip pat J. A. D. 1998 m. rugsejo 15 d. praymu, rengiant Avižieniu KVŽRŽ projekta J.A. D., kuris pagal pateiktas ivadas buvo itrauktas i Žemes reformos istatymo 10 straipsnyje numatyta žemes sklypu kaimo vietoveje formavimo ŽRŽ projektuose 8 eilikumo grupe, vietoj 12,44 ha gražintinos žemes Utenos apskrities Anykciu rajono ( - ) ir ( - ) kaimuose, buvo suformuotas perdavimui neatlygintinai nuosavyben 6,6089 ha bendro ploto žemes sklypas ( - ) kaime, Vilniaus rajone (ŽRŽ projekto plane sklypo Nr.207). Avižieniu KVŽRŽ projektas, kuriuo patvirtintas mineto sklypo plotas ir ribos, kaip teisingai nustate pirmosios instancijos teismas, patvirtintas Vilniaus apskrities virininko 2000 m. rugsejo 25 d. isakymu Nr. 3271-41.
58Mineta bylos medžiaga patvirtina, kad atsakovas, spresdamas nuosavybes teisiu atkurimo J. A. D. klausima, taike Atkurimo istatymo 16 straipsni, t.y. tenkino jo 1998 m. rugsejo 15 d. prayma del nuosavybes teisiu atkurimo vietoj turetos žemes Anykciu rajone perduoti neatlygintinai nuosavyben lygiaverti žemes plota (Atkurimo istatymo 16 straipsnio 9 dalies 1 punktas) ( - ) kaime, Vilniaus rajone. Teiseju kolegija pažymi, kad taikydamas i nuosavybes teisiu atkurimo buda atsakovas privalejo atsižvelgti ir i Atkurimo istatymo 13 straipsnio nuostatas bei kita io klausimo sprendimui aktualu teisini reguliavima. Atsakovui priimant skundžiama 2006 m. vasario 7 d. sprendima Nr.2.5-41-21792 galiojo su Atkurimo istatymo 13 straipsnio nuostatu igyvendinimu susijes Vyriausybes 2004 m. lapkricio 3 d. nutarimas Nr. 1370, pagal kuri i Vyriausybes patvirtintus valstybines reikmes miku plotus patenka ir ginco teritorija. Minetos Atkurimo istatymo nuostatos, kurios reglamentuoja nuosavybes teisiu atkurima ir draudžia gražinti natura valstybines reikmes mikus, bei su io istatymo igyvendinimu susijusio poistatyminio teises akto nuostatos, leidžia daryti ivada, jog atsakovas skundžiamu sprendimu nepagristai ir neteisetai perdave J.A. D. neatlygintinai nuosavyben 0,74 ha valstybines reikmes miko. Bendro žemes sklypo (66089 m2) plane, kuri, kaip matyti i irau, Vilniaus miesto žemetvarkos skyriaus specialistai suderino 2006 m. kovo 16 d., t.y. praejus daugiau ne metams po Nutarimo Nr.1370 priemimo, yra pažymetos atitinkamos sklypo naudojimo paskirtys, tarp ju miko plotas. Pirmosios instancijos teismas ityres irodymus teisingai nustate, kad Aplinkos ministerija 2004 m. gruodžio 8 d. ratu Nr. (12-2)-D8-9473 „Del valstybines reikmes miku plotu“, t.y. iki skundžiamo sprendimo priemimo, isiunte Vilniaus apskrities virininko administracijai Vyriausybes nutarimo Nr. 1370 priedus – valstybines reikmes miku plotu saraus ir schemas. Minetos Atkurimo istatymo nuostatos, kurios reglamentuoja nuosavybes teisiu atkurima ir draudžia gražinti natura valstybines reikmes mikus, bei su io istatymo igyvendinimu susijusio poistatyminio teises akto nuostatos, leidžia daryti ivada, jog esant minetam teisiniam reguliavimui atsakovas neturejo teisinio pagrindo atkurti nuosavybes teises i Sklypa K/Nr. 4103/0300:884 ta apimtimi, kuria i ji pateko 0,74 ha valstybines reikmes miko.Valstybines mikotvarkos tarnybos 2009 m. gegužes 4 d. patikrinimo aktas Nr.366, 2009 m. gegužes 7 d. pažymos Nr. 17975, Nr.P0905-0005, ratas Nr.522 patvirtina, kad i atsakovo 2006 m. vasario 7 d. sprendimu Nr.2.5-41-21792 J. A. D. perduota neatlygintinai nuosavyben 6,6089 ha bendro ploto žemes sklypa (K/Nr. ( - )) ieina 0,74 ha valstybines reikmes miko. iuos irodymus pirmosios instancijos teismas ityre kartu su kitais irodymais ir ivertino pagal irodymu vertinimo taisykles (ABTI 57 str.). Teiseju kolegija sutinka su pirmosios instancijos teismo atliktu irodymu vertinimu ir juo pagristomis ivadomis.
59Pirmosios instancijos teismas sprendime nurodytas Vyriausybes nutarimo numeris 1373 laikytinas raymo apsirikimu, kuris teismo sprendimo pagristumui ir teisetumui neturejo jokios itakos. I nuorodu i sprendime aptariamo Vyriausybes nutarimo priemimo data nuorodu i atitinkamus bylos lapus, ir i viso sprendimo turinio yra aiku, kad pirmosios instancijos teismas, kaip ir visi nagrinejamos bylos proceso dalyviai, remesi Lietuvos Respublikos Vyriausybes 2004 m. lapkricio 3 d. nutarimu Nr. 1370.
60Kaip matyti i Miku valstybes kadastro duomenu, ginco sklypas yra vientiso miko masyvo, kuris Miku istatymo prasme yra mikas, atitinkama dalis (užima Vilniaus miku uredijos, Paežerio girininkijos 77 kvartalo taksacinio miko sklypo Nr. 17 ir 79 kvartalo taksacinio miko sklypo Nr. 6a atitinkamas dalis). Atsakovui priimant 2006 m. vasario 7 d. sprendima Nr.2.5-41-21792 galiojo Vyriausybes Nutarimas Nr. 1370, kuriuo ginco sklypas, be kita ko, ir grafine iraika yra priskirtas valstybines reikmes miko plotams (Atkurimo istatymo 13 straipsnis), t.y. buvo priskirtas mikui ne tik Miku istatymo prasme, bet ir su iuo istatymu susijusiu specialiuoju poistatyminiu teises aktu.
61Ivada, kad Atkurimo istatymo 13 straipsnio nuostatos laikytinos specialiosiomis ir taikytinos visais atvejais, kai nuosavybes teises atkuriamos i turta, kuris sprendimo del nuosavybes teisiu atkurimo priemimo metu yra mikas Miku istatymo prasme, i esmes pagrindžia Konstitucijos bei Miku istatymo nuostatu analize. Nors nuosavybes teisiu i ilikusi nekilnojamaji turta atkurima reglamentuoja specialusis Atkurimo istatymas, taciau priimant sprendimus del nuosavybes teisiu atkurimo i mika gražinant ji natura turi buti sistemikai vadovaujamasi ir kitais susijusiais istatymais, pirmiausia aukciausios teisines galios nacionalines teises aktu - Lietuvos Respublikos Konstitucija, kurioje itvirtinta, kad valstybines reikmes mikai priklauso Lietuvos Respublikai iimtine nuosavybes teise (Konstitucijos 47 straipsnis), taip pat Miku istatymo nuostatomis, kurios yra susije su Atkurimo istatyme nustatytu teisiniu reguliavimu del valstybes iperkamu miku. Pažymetina, kad ia linkme praktika formuoja ir Lietuvos Aukciausiasis Teismas (žr. Lietuvos Aukciausiojo Teismo 2009 m. gruodžio 11 d. nutarti civilineje byloje Nr. 3K-3-559/2006, 2010 m. vasario 5 d. nutarti civilineje byloje Nr. 3K-3-47/2010).
62Apeliantas VAV administracija (jo teisiu ir pareigu peremeja Nacionaline žemes tarnyba) pirmosios instancijos teismo sprendimo nepagristuma grindžia tuo, esa teismas neatsižvelge i tai, jog nuosavybes teisiu atkurimo procesas yra testiniu proceduru rezultatas, gincijamas 2006 m. vasario 7 d. sprendimas Nr.2.5-41-21792 yra priimtas pagal nustatyta tvarka parengta, suderinta ir patvirtinta Avižieniu KVŽRŽ projekta iki Vyriausybes 2004 m. lapkricio 3 d. nutarimo Nr. 1370 isigaliojimo, o pareikejas žemes sklypo suformavimo dokumentu neigincijo, esa neirodžius, kad gincijamas sprendimas priimtas neteisetu administraciniu aktu pagrindu, nebuvo teisinio pagrindo ji panaikinti. Analogikos pozicijos laikosi ir apeliantas J. A. D.. iuos apeliantu argumentus teiseju kolegija atmeta kaip nepagristus. Spresdamas konkretu ginca teismas skundžiama individualu administracini akta vertina laikydamasis teises aktu hierarchijos principo. Nustacius, kad gincijamas individualus administracinis aktas prietarauja imperatyvioms aukciausios teisines galios aktu (istatymu) nuostatoms, toks aktas laikytinas neteisetu ir turi buti panaikintas. Apeliantu nurodyti proceduriniai nuosavybes teisiu atkurimo proceso dokumentai pagal teises aktu hierarchija yra žemiausio lygio (priimti žemes reforma igyvendinancio vieojo administravimo subjekto) ir sprendžiant ginca del 2006 m. vasario 7 d. sprendimo Nr.2.5-41-21792 pagristumo bei teisetumo jie negali konkuruoti su aukciausios galios teises aktais – istatymais. Pažymetina ir tai, kad i proceduriniu dokumentu nuosavybes teises pilieciams neatsiranda. Piliecio, pateikusio prayma del nuosavybes teisiu atkurimo i žeme, nuosavybes teises i žeme atsiranda ne nuo ŽRŽ projektu ir kitu privalomuju proceduriniu dokumentu parengimo, bet nuo institucijos, nagrinejancios pilieciu praymus del nuosavybes teisiu atkurimo, sprendimo atkurti nuosavybes teises priemimo (Atkurimo istatymo 18 straipsnio 1 ir 3 dalys). Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (žr. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo iplestines teiseju kolegijos 2010 m. sausio 25 d. nutarti administracineje byloje Nr.A525-18/2010) ir Lietuvos Aukciausiasis Teismas (žr. Lietuvos Aukciausiojo Teismo 2009 m. gruodžio 11 d. nutarti civilineje byloje Nr. 3K-3-559/2006 ir 2010 m. vasario 5 d. nutarti civilineje byloje Nr. 3K-3-47/2010) laikosi pozicijos, kad sprendimo del nuosavybes teises atkurimo teisetumas gali buti kvestionuojamas net ir negincijant apskrities virininko administracijos atliktu nuosavybes teisiu atkurimo administraciniu – proceduriniu veiksmu. Taigi pirmosios instancijos teismo nagrinejamoje byloje priimtas 2009 m. rugsejo 21 d. sprendimas atitinka suformuota iuo klausimu teismu praktika.
63Institucijos, kurioms istatymu leidejas suteike igaliojimus priimti sprendimus del nuosavybes teisiu i ilikusi nekilnojamaji turta atkurimo (Atkurimo istatymo 17 straipsnis), priimdamos iuos sprendimus privalo isitikinti, ar perduodamas nuosavyben nekilnojamasis turtas pagal Atkurimo istatyma nera priskirtas valstybes iperkamam (Atkurimo istatymo 12-15 straipsniai). Kiekvienas vieojo administravimo subjektas privalo užtikrinti, kad jo priimami administraciniai aktai butu pagristi ir teiseti. Administraciniai aktai, susije su asmenu teisiu ir pareigu atsiradimu atkuriant nuosavybes teises i žeme, visais atvejais turi buti pagristi Konstitucija ir kitais istatymais. Taigi atsakovas pagal savo kompetencija (Atkurimo istatymo 17 straipsnis, Žemes reformos istatymo 17 straipsnis) priimdamas 2006 m. vasario 7 d. sprendima Nr.2.5-41-21792, privalejo isitikinti, ar perdavimas neatlygintinai nuosavyben bendrame žemes sklypo plote (6,6089 ha) ( - ) kaime, Vilniaus rajone, atitinkamo miko ploto galimas pagal istatymus, taciau to nepadare. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas ne karta yra pažymejes, kad priimant sprendima del nuosavybes teisiu atkurimo turi buti vadovaujamasi jo priemimo metu galiojanciais teises aktais (žr., Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo iplestines teiseju kolegijos 2010 m. sausio 25 d. nutarti administracineje byloje Nr.A525-18/2010, 2009 m. rugsejo 21 d. sprendima administracineje byloje Nr. A146–976/2009; 2007 m. gegužes 4 d. nutarti administracineje byloje Nr. P6–184/2007; 2004 m. gegužes 20 d. nutarti administracineje byloje Nr. A3–438/2004 ir kt) . Analogikos pozicija ireikta Lietuvos Aukciausiojo Teismo nutartyse (žr. Lietuvos Aukciausiojo Teismo 2009 m. gruodžio 11 d. nutarti civilineje byloje Nr. 3K-3-559/2006 ir 2010 m. vasario 5 d. nutarti civilineje byloje Nr. 3K-3-47/2010). Atsakovas buvo kompetentingas atitinkamai koreguoti parengta ir patvirtinta ŽRŽ projekta, kad vykdant žemes reforma i pilieciams perdavimui neatlygintinai nuosavyben suformuotus žemes sklypus nepatektu valstybines reikmes mikas.
64Teiseju kolegija pažymi, kad atsakovas, priimdamas ginco sprendima negalejo nepaisyti teises aktu (Konstitucijos 47 straipsnio, Atkurimo istatymo 13 straipsnio ) imperatyviu nuostatu pagal kurias valstybines reikmes mikai yra valstybes iperkami ir negali buti gražinti natura. Pirmosios instancijos teismas, ivertines irodymus teisingai nustate, kad atsakovo 2006 m. vasario 7 d. sprendimo Nr.2.5-41-21792 dalis, ta apimtimi, kuria atkuriant treciajam suinteresuotam asmeniui J. A. D. nuosavybes teises i žeme ir perduodant jam neatlygintinai nuosavyben 6,6089 ha bendro ploto žemes sklypa K/Nr. ( - ), esanti ( - ) kaime, Avižieniu seniunijoje, Vilniaus apskrityje, i i sklypa buvo ijungta ir perduota neatlygintinai nuosavyben 0,74 ha valstybines reikmes miko, yra neteiseta, nes prietarauja imperatyvioms istatymu nuostatoms. Todel skundžiama sprendimo dali pirmosios instancijos teismas panaikino pagristai. Kaip matyti i Valstybines mikotvarkos tarnybos 2009 m. gegužes 7 d. pažymos Nr.17975, pagal Lietuvos Respublikos miku valstybes kadastro duomenis i J. A. D. perduota neatlygintinai nuosavyben bendro 6,6089 ha ploto žemes sklypa ieina 0,74 ha valstybines reikmes miko plotas, esantis Vilniaus miku uredijos Paežerio girininkijos administruojamoje teritorijoje. Tokia padetis ginco sklypo vietoje buvo ir atsakovui priimant 2006 m. vasario 7 d. sprendima Nr.2.5-41-21792. Lietuvos Aukciausiasis Teismas 2009 m. gruodžio 11 d. nutartyje civilineje byloje Nr.3K-3-559/2009 yra pažymejes, kad mikui apibrežti butini kriterijai yra jo dislokacija tam tikroje teritorijoje bei dydis ir iu kriteriju nurodymas teismo sprendime yra pakankami miko konkretizavimo kriterijai. iuos kriterijus pirmosios instancijos teismas sprendime nurode. Valstybines reikmes miko (0,74 ha), kuris J. A. D. buvo perduotas neatlygintinai nuosavyben, ribos yra aikios i Valstybines mikotvarkos tarnybos schemu (Vilniaus miku uredijos, Paežerio girininkijos 77 kvartalo taksacinio miko sklypo Nr. 17 ir 79 kvartalo taksacinio miko sklypo Nr. 6a atitinkamos dalys).
65Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas savo sprendimuose ne karta yra konstataves, jog Konstitucijos 47 straipsnio 1 dalyje nurodyti objektai, tarp ju - valstybines reikmes mikai, nuosavybes teise gali priklausyti tik valstybei, iskyrus i pacios Konstitucijos kylancias iimtis. Vieojo administravimo subjektai negali priimti jokiu sprendimu, kuriais remiantis mineti objektai i valstybes nuosavybes pereitu kitu subjektu nuosavyben, iskyrus tuos atvejus, kai pati Konstitucija tai leidžia. Nuosavybes teisiu atkurimo procese turi buti siekiama pusiausvyros tarp asmenu, kuriems atkuriamos nuosavybes teises, ir visos visuomenes interesu (Konstitucinio Teismo 2007 m. rugsejo 6 d. nutarimas). Atsakovo 2006 m. vasario 7 d. sprendimo Nr.2.5-41-21792 dalis, kuria treciajam suinteresuotam asmeniui A. J. D. atkuriant nuosavybes teises i žeme ir vietoj turetos valstybes iperkamos žemes perduotas neatlygintinai nuosavyben 0,74 ha valstybines reikmes miko, pažeidžia imperatyvias istatymu nuostatas, pagal kurias valstybines reikmes mikai yra iimtine valstybes nuosavybe (Konstitucijos 47 straipsnis, Miku istatymo 4 straipsnio 4 dalis, Žemes istatymo 6 straipsnis) ir atkuriant nuosavybes teises i ilikusi nekilnojamaji turta jie turi buti valstybes iperkami (Atkurimo istatymo 13 straipsnis). Nustacius, kad nuosavybes teise buvo igyta neteisetai (pažeidžiant imperatyvias istatymu nuostatas), asmens teises i ginco nuosavybes objekta negali buti ginamos taip pat kaip ir teisetai igyta nuosavybe. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra konstataves, kad neteisetai igytas turtas netampa ji isigijusio asmens nuosavybe; taigi toks asmuo neigyja nuosavybes teisiu, saugomu pagal Konstitucija (Konstitucinio Teismo 2000 m. liepos 5 d. nutarimas). Konstitucinis Teismas ne karta yra konstataves, kad ne teises pagrindu teise negali atsirasti (pvz., Konstitucinio Teismo 2008 m. spalio 30 d. nutarimas). Todel teiseju kolegija pažymi, kad teismo sprendimu panaikinus atsakovo 2006 m. vasario 7 d. sprendimo Nr.2.5-41-21792 dali del nuosavybes teises atkurimo perduodant neatlygintinai nuosavyben 0,74 ha valstybines reikmes miko, tretysis suinteresuotas asmuo A.J. D. nepraranda teises nustatyta tvarka gauti neatlygintinai nuosavyben kita lygiaverti žemes sklypa. Prieingai, nuosavybes teisiu i žeme atkurimo procedura panaikinto sprendimo dalyje privalo buti tesiama teises aktu nustatyta tvarka ir per protinga termina turi buti priimtas sprendimas del nuosavybes teisiu atkurimo treciajam suinteresuotam asmeniui istatymu nustatyta tvarka.
66Remdamasi idestytais argumentais teiseju kolegija konstatuoja, kad pirmosios instancijos teismas tinkamai vertino irodymus, ginco teisinius santykius reglamentuojancias materialines teises normas taike teisingai, prieme pagrista ir teiseta sprendima. Todel tenkinti atsakovo ir treciojo suinteresuoto asmens J. A. D. apeliacinius skundus remiantis juose idestytais argumentais nera pagrindo.
67Teiseju kolegija, vadovaudamasi Administraciniu bylu teisenos istatymo 140 straipsnio 1 dalies 1 punktu,
Nutarė
68Atsakovo Vilniaus apskrities virininko administracijos (teisiu ir pareigu peremejas Nacionaline žemes tarnyba prie Lietuvos Respublikos žemes ukio ministerijos) ir treciojo suinteresuoto asmens J. A. D. apeliacinius skundus atmesti.
69Vilniaus apygardos administracinio teismo 2009 m. rugsejo 21 d. sprendima palikti nepakeista.
70Nutartis neskundžiama.